2. Beleid

2.4 Interview - identiteit

Jongeren en seksualiteit: radicale aanpak gevraagd

Twee collega’s van locatie Krabbendijke Appelstraat zetten zich met hart en ziel in voor een meer structurele plaats binnen het Calvijn College voor seksuele opvoeding. Ze zien te veel dingen misgaan onder jongeren en roepen op tot een radicaal strijden tegen de zonde. Daarbij zien ze een verantwoordelijkheid liggen voor de school. “We werken de Heilige Geest tegen als we niet heel radicaal de strijd aangaan tegen de zonde.”

De docenten mw. W.A. Boone-Scheele en C.M. van der Hart kwamen elkaar tegen bij een opvoedcursus van Raise Up. Daar maakten ze kennis met Onweerstaanbaar, een methode voor seksuele opvoeding. Ze zijn vervolgens de bijbehorende tweedaagse cursus gaan volgen. Het maakte indruk te zien hoe jongeren leergierig kunnen zijn ten aanzien van seksuele weerbaarheid en willen leven volgens de Bijbel.

Het besef groeide bij beiden dat het Calvijn College stappen moet zetten in seksuele opvoeding. Boone: “Er gebeurt op dit gebied al het een en ander binnen de school, maar het is in onze optiek te weinig. De hoofden van onze jongeren zitten hier vol mee! Bij preventieprogramma No Apologies voor klas 2 kregen we een stortvloed van vragen. De tijd was te kort. Je bouwt een vertrouwensband op, die essentieel is om er langduriger met elkaar over in gesprek te kunnen gaan.”

In gesprek

Niet veel later gingen beide collega's in gesprek met college van bestuur over de vraag: hoe gaan we met jongeren in gesprek over seksualiteit? Daarbij kwamen de methodes Onweerstaanbaar (van Raise Up) en Be-Loved (van Weerbaar in Seksualiteit) voorbij. De collega’s verzorgden een presentatie voor het personeelsteam van de locatie, waarbij ze de vraag stelden: wat ervaren jullie onder leerlingen? Daarop kwamen veel gesprekken los over dingen die zich in en om de school voordeden. Inmiddels heeft college van bestuur een gesprek gehad met Raise Up en is de methode gepresenteerd tijdens een mt-tweedaagse.