Ook het achterliggende jaar had de coronacrisis nog grote gevolgen en niet in het minst voor de leerlingen. Met name de achterstanden op sociaal-emotioneel gebied werden steeds meer duidelijk.
Het kernteam NPO heeft ook dit jaar gefunctioneerd en bestond uit:
- voorzitter College van Bestuur
- directeur Onderwijs
- hoofd Personeel en Communicatie
- hoofd Financiën en Beheer
De middelen zijn per locatie ingezet. Op elke locatie is een NPO-klankbordgroep van docenten en/of teamleiders hiermee aan de slag gegaan. De inventarisatie zoals die was gemaakt, heeft een update gekregen. Door hen is de schoolscan uitgevoerd, om te inventariseren waar de achterstanden zich bleven manifesteren.
In de kaders die door het kernteam en het MT zijn vastgesteld is onder meer vastgelegd dat we geen structurele verplichtingen richting personeel of langlopende verplichtingen op financieel gebied aangaan als gevolg van uitvoering van NPO-plannen.
Aan de hand van de menukaart is door alle locaties opnieuw een plan opgesteld. De belangrijkste interventies zijn als volgt:
Meer onderwijs om kennis en vaardigheden bij te spijkeren |
Extra uren diverse vakken |
Extra contacttijd, uitbreiding mentoraat |
Versterken loopbaanperspectief |
Inzet resultaatverbeteringstoetsen |
B Effectievere inzet van onderwijs om kennis en vaardigheden bij te spijkeren |
Training met extern bureau |
Leerlingvolgsysteem specifiek voor PRO-leerlingen |
Invoering Kijkwijzer en Leerlingbespreking.nl |
Extra lessen om achterstanden rekenonderwijs weg te werken |
C Sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling van leerlingen |
Sportactiviteiten |
Bezoeken culturele objecten |
Extra inzet leerlingenzorg |
Elke klas een sessie ervaringsleren om leerklimaat te verstevigen |
Uitbreiding FTE Orthopedagoog |
D Ontwikkeling van executieve functies van leerlingen |
Ontwikkeling en verstrekking studiegids |
Versterken IG-begeleiding |
Huiswerkklas |
E (Extra) inzet van personeel en ondersteuning |
Extra inzet onderwijsassistentie |
Uitbreiden formatie Praktijkonderwijs |
Uitbreiden formatie Intern ambulant begeleider |
Klassenverkleining H4/H5 |
Uitbreiden formatie instructeurs praktijkvakken |
Faciliteiten en randvoorwaarden |
Online licenties om achterstanden weg te werken |
Extra aanschaf laptops / bijspijkerprogramma's |
Versterken en stimuleren leesonderwijs en leerproces |
Versterking begeleiding beginnende docenten |
Zoals uit de gekozen interventies blijkt, kwam uit de scans naar voren dat de problematiek vooral ligt op het sociaal-emotionele vlak en de executieve vaardigheden. Vandaar dat met name in leerlingenzorg meer geïnvesteerd is door overformatie te creëren. Aan inhuur van personeel dat niet in loondienst is, is in 2022 € 18.285 (= 4,9% van de totale bestedingen in 2022) besteed.
Er is geen onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de ingezette maatregelen, omdat dit lastig meetbaar is. Aandacht voor de individuele leerling is in deze periode extra belangrijk gebleken, vandaar dat bijvoorbeeld uitbreiding zorgstructuur en versterking van mentoraat wel positief wordt beoordeeld. Bij de uitvoering van de plannen is als belangrijkste knelpunt ervaren dat er onvoldoende mensen gevonden konden worden om deze goed uit te voeren.
De medezeggenschapsraad heeft ingestemd met de plannen op 28 juni 2022.